چگونه اطلاعات جاسوس ایرانی محل اختفای رهبر حزب‌الله را فاش کرد؟

به گفته یک مقام امنیتی لبنان، این فرد پیش از حمله هوایی به مقام‌های اسرائیلی اطلاع داده بود که نصرالله برای شرکت در جلسه‌ای در مقر زیرزمینی حزب‌الله حضور دارد

در تحولی بزرگ در درگیری جاری در لبنان، حسن نصرالله، رهبر حز‌ب‌الله، در حمله‌ای هوایی در بیروت کشته شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که چند ساعت پیش از این حمله، جاسوسی ایرانی اطلاعات حیاتی در مورد محل اختفای نصرالله را در اختیار مقام‌های اسرائیلی قرار داده بود.

به گزارش روزنامه فرانسوی لو پاریزین، به نقل از یک منبع امنیتی لبنان،  این فرد به مقام‌های اسرائیلی اطلاع داده بود که نصرالله برای شرکت در جلسه‌ای با اعضای ارشد حز‌ب‌الله، در مقر زیرزمینی این سازمان در حومه جنوبی بیروت حضور دارد.

در این گزارش آمده است که نصرالله همراه عباس نیلفروشان، معاون عملیاتی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با خودرویی به آن‌جا رفته بود تا در جلسه‌ای با حضور ۱۲ فرمانده ارشد دیگر حزب‌الله شرکت کنند. اسرائیل پس از آغاز جلسه که در عمق ۳۰ متری زمین برگزار می‌شد، محل را با بمب‌ سنگرشکن هدف قرار داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمله هوایی اخیر بخشی از کارزار مداوم اسرائیل علیه حزب‌الله است، که با تلاش‌های اطلاعاتی قابل‌توجه تقویت شده است. گزارشی از نیویورک تایمز نشان می‌دهد که اسرائیل از جنگ سال ۲۰۰۶ به این‌سو، منابع بیشتری را به‌ جمع‌آوری اطلاعات درباره حزب‌الله اختصاص داده است.

این تغییر راهبردی به اسرائیل امکان داده است تا رهبری و عملیات نظامی حزب‌الله را بهتر درک کند.

واحد ۸۲۰۰ اسرائیل، سازمان اطلاعات سیگنال‌ها، ابزارهای سایبری پیشرفته‌ای برای رهگیری ارتباطات حزب‌الله طراحی و تولید کرده است. علاوه بر این، گروه‌های جدیدی در ارتش ایجاد شده‌اند تا اطمینان حاصل شود اطلاعات حیاتی به‌موقع و به‌سرعت با نیروهای عملیاتی به اشتراک گذاشته می‌شود. این تمرکز بر اطلاعات نقشی محوری در موفقیت‌های اخیر اسرائیل مقابل حزب‌الله داشته است.

حزب‌الله تلاش کرده بود با جایگزینی دستگاه‌هایی مانند پیجر، مانع رهگیری اطلاعات و ارتباطاتش شود. اما نفوذ و خرابکاری اسرائیل که به انفجار پیجرها و بی‌سیم‌ها منجر شد تلفات و خسارات قابل‌توجهی به حزب‌الله وارد کرد.

به نظر می‌رسد که موساد شرکتی صوری در مجارستان تاسیس کرده و پیجرها را تحت مجوز شرکتی تایوانی تولید کرده بود، پیجرهایی که مواد منفجره در آن‌ها جاسازی و برای اعضای حزب‌الله ارسال شد.

راهبردهای نظامی اخیر اسرائیل ریشه در موفقیت‌های اطلاعاتی پیشین دارد؛ از ترور عماد مغنیه، از اعضای کلیدی حزب‌الله، در سوریه در سال ۲۰۰۸ گرفته تا اطلاعاتی که هنگام سفر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، به بیروت جمع‌آوری و به آمریکا منتقل کرد که به کشته شدن او در حمله پهپادی آمریکا در بغداد در سال ۲۰۲۰ منجر شد.

چیپ آشر، تحلیلگر سابق سی‌آی‌ای، به نیویورک تایمز گفت: «راز موفقیت آن‌ها به چند عامل بازمی‌گردد. آن‌ها اهداف مشخصی دارند، همین موضوع سبب می‌شود که تمرکز زیادی روی کارشان داشته باشند. آن‌ها درگیر جنگ در سایه با حز‌ب‌الله و ایران‌اند. و صبر فوق‌العاده‌ای دارند.» این تمرکز راهبردی به اسرائیل امکان داده است که ساختار فرماندهی حزب‌الله را در بحبوحه تنش‌های منطقه‌ای به‌شکلی سازمان‌یافته تضعیف کند.